Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.07.2013 18:21 - Варна затъва скоростно
Автор: borsi Категория: Бизнес   
Прочетен: 8660 Коментари: 2 Гласове:
4

Последна промяна: 27.09.2013 12:29

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Варна затъва скоростно

Градът  загуби битката с корупцията и бюрокрацията, а инвестициите в него са безсмислени предвид  и скоростното му затъване в дългове

От град отличник Варна само за няколко години достигна средното посредствено ниво на градовете в страната и с все по-скоростни темпове се потапя.  Въпреки, че според официалната статистика, градът расте достатъчно е малко памет и наблюдателност за да се види, че освен финансовите си проблеми, Варна само за няколко години драстично е намалил броя си жители, което допълнително ще утежни ситуацията.  Липсата на индустрия и бизнес, все по осезаеми в последните години бягството на компаниите към други региони на страната, все повече намалят бизнес възможностите на града.  Към това може да добавим все по западащата инфраструктура на града, което допълнително отблъсква инвеститорите.

89 350 000 лв. са дълговете на града. Това е по мои сметки.  Според отишлия си вече кмет – дълговете на града са 54 000 000 лв., но и бегло ровене в заемите теглени от общинарите показва, че са много повече. Към тези 89 350 000 лв. дългове може да се добавят и Х броя (?) задължения натрупани към доставчици,  фирми и изпълнители от община Варна.  Колко са те? Не зная!  Това което забелязвам е средната лихва по която се е финансирала общината, която се движи между 8,5 и 9 % - много повече, в пъти повече отколкото се е финансирал централния бюджет на страната.  Банки като “Уникредит-Булбанк” и ЦКБ прибират тлъстички лихви, а условията за заемите и тяхното сключване са покрити в мистерия, която едва ли ще бъде разкрита предвид това кой управлява общината.  До   2015 г.  е предвидено градът да изтегли още  111 000 000 лв. заеми., с което задълженията на Варна ще станат около  200 350 000 лв. Тоест, задълженията на града ще бъдат равни на неговия бюджет и при средната лихва по която са теглени досегашните заеми годишно, само за погасяване на лихвите по заемите ще се налага да се оттеглят по около 18 000 000 лв. на година, без главницата.  Сама по себе си, тази цифра не е стряскаща, но стряскащ е темпа с който се трупат дълговете, а този темп е показателен, че скоро едва ли ще спре. Когато Кирил Йорданов пое града, се оплака от дупка в бюджета в размер на между 1 и 5 милиона лева. Варна обаче нямаше дългове, както не е имала и никога в историята си от 1878 година насам, до към 2000 г. когато започва едно скоростно затъване. Първо слабо, но с темп все по-засилващ се и наподобяващ търкаляща се снежна топка. 

image

Според законите на природата  обаче, нямаме вечен възход   дори в трупането на дългове и Варна забива в спирала подобна на тази сполетяла много семейства в страната.   При спадащи доходи на населението (Във Варна заплати се сриват, а безработицата скача)  – нещо което несъмнено ще удари и доходите на града, има вече натрупани дългове и ще се теглят нови, вероятно с все по-покачваща се лихва. Защото ако Варна в най-добрите си времена е започнала да се финансира с лихви от порядъка на 8,5 – 9 %  и при най-ниска от 6,5 % плюс други разходи по дългове, то в по-лошите времена, кой би дал заем на града при по-ниска лихва и при условие, че може да вземе по-висока? До кога може да продължи това? Падежът на много от заемите се пада между 2017 и 2021 година.  При банковите заеми в общи линии се изплащат лихви плюс главница, но при облигационните главницата се плаща изведнъж и ако общината няма пари в касата си събрани през годините на усвояване на заема, ще тегли нови, за да погаси старите.  Дълговете нарастват лавинообразно – при почти нула - около 2000 г., в 2009 около 45 000 000  лв. В 2010 г. те са вече около 60 000 000 лв., в 2011 г. са 71 600 000 лв. а сега са почти 90 000 000 лв.   За какво отиват тия пари? Ако вярваме на Антон Луков, един от малкото журналисти които уважавам в града, то през изминалите три мандата са изхарчени 181 678 000 лв. общо за пътища и 48 000 000 млн. за озеленяване!  При всички тези милиони,  състоянието на улиците на града и липсата на все повече зелени площи е показателна, че те явно не отиват по предназначение и няма да отидат и следващите заеми.  В кого отиват парите?  При един ремонт  в града, на стойност около 5 000 000 лв. чистата печалба за компанията извършител  е ........... само 60 000 лв., след като нейният собственик е дал нужното на общинарите.  Тоест, нормата на печалба е толкова малка, заради раздадените подкупи, че е напълно наивно да вярваме в какво да е обещано качество, което си е само обещано предвид състоянието на настилката само година след поставянето. Ако някой печели пари от обществените поръчки това са предимно общинарите, а те пари в инвестиции създаващи работни места, както знаем не влагат. Най-много да построят поредния хотел, който  също в крайна сметка е на загуба.   Варна загуби битката с корупцията и бюрокрацията. Пешеходната зона е като Дрезден след бомбардировката на съюзниците. В града от години не се отварят заводи, от години не идват нови производствени компании и логистични центрове, напротив – една не малка част от съществуващите от 90 те години компании избягаха и прехвърлиха седалището си в София или други областни градове, където са по-добре приети от данъчните служби и не се сблъскват с такава стагнираща какъв да е бизнес бюрокрация. Нито една магистрала не води към Варна, като най-оптимистичния вариант за изграждане на Хемус е 2018 г., но....... Ако се намерят пари, а такива както е известно няма. Дори според плановете на сегашния нестабилен кабинет Варна няма да получи магистралата си поне до 2020 г. Още по-нужната магистрала Черно море пък е изцяло спряна.  Варна от привлекателен за инвестиции град от поне 3-4 г. се превърна в символ за насмешка от страна на бизнеса и инвеститорите. Високите цени на всичко в града допълнително отблъскват всеки решил да инвестира тук. А те са високи в огромна част заради монополите в града и корупцията която взема данък на почти всяка голяма сделка осъществена на територията на общината.  Новия кмет в общината няма да промени нищо колкото и да се надяват някои на него. Напротив – преди година-две той бе представен от  тогавашния вицепремиер Цветан Цветанов като „кмет в сянка“, като алтернатива на Йорданов,  тоест, той е човек от генерацията взела дейно участие в досегашното плячкосване на Варна. Сегашния кмет не може да осигури заетост на един хотел целогодишно и го управлява зле (Гранд хотел Варна), а какво остава за цял град?  Което означава, че икономическата политика в града ще продължи да деградира с темпа си от последните няколко години.  Варна вече не е и туристическа дестинация!  Само до 2006 градът от 1 април приемаше първите си туристи, а лятото от май-почти до октомври улиците и заведенията бяха пълни с хора дошли да изхарчат парите си тук. Това подхранваше местната икономика, но е вече минало. Тълпите са на юг, а във Варна сезона стана колкото тоя в Ахтопол, няколко седмици през юли и Август, като при това все по-малко хора повтарят почивката си тук по причина, че няма какво да правят в града. В него липсват както забавления, така и нещо интересно за гледане, липсва и какъв да е интерес да се остава и да се харчат пари тук. Слънчев Бряг и Бургас само за няколко години изместиха потока туристи който оставяше милиони, а наличието на монопол по Алея 1, разби напълно зародилата се в 90 те години или между 2000 – 2006 г. увеселителна индустрия там.  Намаляващите зелени площи и Морска градина – вече пренаселена, тясна и с все по-свиващи се размери,  допълнително ще влошат ситуацията, прогонвайки и тия малко туристи идващи тук като в старчески дом,  в град в който в 9 часа няма хора по улиците.  Към икономическите проблеми може да добавим и все по западащото пристанище в града и логично. От тук и за тук, при липса на инфраструктура е безсмислен превоза на товари за страната, освен на зърно с което е известен региона или към оцелелите заводи в Девня. Варна реално вече е откъсната област от страната и да се стигне от нея до столицата отнема повече време отколкото от пристанище Бургас. Варна е и града с едни от най-високите местни данъци които е вероятно да се качат още предвид настъпващите задължения.

Варна отдавна не е най-зеления град на България, не е най-чистия град, а като инвестиционна дестинация най-вероятно ще продължи да деградира с все по засилващи се темпове и все по-обедняващо население като изпуска сегашния възход на световната икономка който ще приключи около 2018 г. При следващата криза с дъно около 2021 – 2022 г. Варна ще е много по-зле. Това дъно на световната икономика съвпада и с падежа на много от заемите на града.  Едва след това,  може би, Варна  отново ще стане привлекателна за инвестиции.  Общината ще прави такива в работни места? Както каза скоро един икономист, това което (в случая общината) най-много може да създаде е икономика на метлите и лопатките! Няма полза да се влагат и пари за проекти за чието одобрение е нужно подпис на някого в общината, освен ако не ви се иска да чакате по 7-8 години (безрезултатно) за да ви разрешат да отворите цех или фабрика.  До 2021 г. е добре да се изчака.

Пропадането на Детройт 
Имот край морето във Варна? Да бе, да! 
Въпросителни пред Алея 1 – Варна
Имоти, цени и прогнози – Варна / България
Честни избори – Варна
Софийският геноцид срещу регионите

image

Финансови консултации в областта на международните инвестиции, акции, валути (Forex), фючърси, облигации, опции, имоти, оптимизация на компании (oптимизация на бизнес) и хеджиране  




Гласувай:
5



1. anin - Добре де,
25.07.2013 18:35
След толкова протести във Варна, няма ли нещо положително за града?
цитирай
2. borsi - Има. Цената на тока падна с 11% ...
25.07.2013 19:19
Има макар, че партиите и техните хора в града наляха грандиозни пари за да разцепят варненци. Цената на тока падна с 11%, дори това е добър резултат, но относно смяна на лицата в общината, съгражданите ми не са да доволни от старите муцуни, но и не гласуваха освен 15-20% на първия тур за нови. Това обаче си е тяхно право и ако не рано, то късно ще им уври главата, че със стари ....... нов бардак не става.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: borsi
Категория: Бизнес
Прочетен: 5986102
Постинги: 957
Коментари: 3981
Гласове: 7086
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031